Rozgrzewka

Wakacje sprzyjają farniente. Słońce, plaża, gorący piasek działają odprężająco, wracasz do swoich zajęć pełen nowych postanowień, jednak rozleniwienie bierze górę. Same dobre intencje nie wystarczą, aby przejść z trybu: odpoczynek, w tryb: aktywność. Dlatego proponuję kilka ćwiczeń na rozgrzewkę.

Koń traci formę wolniej niż człowiek. Jednak aby uniknąć kontuzji lub naderwania mięśni (myosites – zdarzają się często przy intensywnej pracy) trzeba konia spokojnie przygotować do zwiększonego wysiłku.

Ćwiczenie, które wzmacnia mięśnie, a przy okazji pozwoli poczuć się czterema nogami na wakacjach, to marsz w wodzie. Jeżeli tylko pogoda sprzyja, a w pobliżu masz jezioro, rzekę z niezbyt silnym prądem, morze, to pozwól koniowi pochodzić w wodzie. To doskonały sposób na powrót do formy, podobnie jak dla nas pływanie. Opór wody sprawia, że chodzenie jest trudniejsze, wymaga wysiłku, wzmaga harmonijną pracę mięśni.

Zejdźmy teraz na ziemię, ósemka wykonywana w stępie i kłusie wydaje się prostym zadaniem, a pozwala na pracę wszystkich partii mięśniowych konia. Wykonaj to ćwiczenie na obie ręce (prawo, lewo). Przy okazji możesz ustawić na środku jedną belkę. 

Bardzo lubię belki na ziemi, są fajnym i prostym narzędziem, dzięki któremu możesz urozmaicić seanse. Wystarczą dwie, aby dobrze się bawić, a przy okazji rozruszać mięśnie. Ustaw je w odległości 0,80 cm – 1m przy przechodzeniu w stępie. Odległość w kłusie to 1,30 – 1,40m. Zwróć uwagę, aby koń przy przechodzeniu przez belkę nie skakał zadem. Powtarzaj, aż koń zacznie stawiać nogi jedna po drugiej. 

To ćwiczenie na koordynację ruchów, koń musi kontrolować ruch kończyn i zginać stawy mocniej niż zazwyczaj. Możesz unieść koniec belki z jednej strony. I tak na przemian, czyli jeden koniec na ziemi, drugi podniesiony, a druga belka odwrotnie – podniesiony, na ziemi. To wygląda tak: 

ćwiczenia z belkami na ziemi możesz wykonywać w każdych okolicznościach „natury”. Na lonży lub w siodle. Jazda po okręgu pozwala pracować na obie ręce, a przy okazji koń jest zgięty w stronę, w którą idzie. Potrzebujesz do tego ćwiczenia czterech belek ustawionych na okręgu o średnicy 20 m. Ustaw je np. punktach A, P, V, X na czworoboku. Pozwala ci to pracować zarówno w stępie, jak i kłusie, na obie ręce. Poza tym chodząc po okręgu koń, musi się odpowiednio skręcić (incurvation).

Gdy wakacje dobiegną końca masz przygotowany plan treningu, życzę miłych wrażeń.

Przy opracowywaniu wpisu korzystałam z Equisense blog
Zdjęcia z internetu.

Opublikowane przez Kasia z rancho

Katarzyna Godefroy — instruktor jeździectwa, prowadzi pensjonat dla koni, żona sympatycznego Francuza i mama trzech wspaniałych córek. W wolnym czasie czyta oraz z zapałem wyrywa chwasty w ogródku. Propagatorka idei wirtualnych adopcji.

One thought on “Rozgrzewka

  1. Zawsze przed pracą trzeba konia dobrze rozgrzać w stępie i kłusie. Najlepiej na dłuższych wodzach. Pozwolić koniowi wyciągnąć głowę, aby rozciągnąć linię grzbietu. Dopiero po rozgrzewce 10 – 15 min można zacząć pracę.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: