Przejścia

„Z dołu do góry, z góry na dół.
Z ciemności w słońce, z ciszy w krzyk.

Falowanie i spadanie, falowanie i spadanie.
Ruch, magnetyczny ruch, ściana przy ścianie” – śpiewała grupa Manaam. Rytm to także element jeździectwa, a śpiew pomaga się odprężyć i regularnie oddychać. 

Jazda konno i muzyka mają wiele wspólnego, w obu tych domenach dążymy do harmonijnego wykonania ćwiczeń. Nikt nie zostaje wirtuozem z dnia na dzień, potrzebne jest do tego wyrobienie nawyku, a to wymaga czasu, regularności i częstych powtórzeń. 

Przejścia są wstępujące i zstępujące, czyli gdy przechodzisz ze stępa do kłusa, a następnie do galopu, to są przejścia wstępujące.

Natomiast gdy przechodzisz z galopu do kłusa i do stępa, to są przejścia zstępujące. 

Nie musisz ich wykonywać jednego po drugim, w opisanej kolejności, przedstawiłam tylko ogólną zasadę.

Zanim powiem jak je wykonać, zacznę od pozycji, gdyż dobra pozycja to warunek konieczny do prawidłowego użycia pomocy. Podstawą dosiadu jest trójkąt utworzony z kości kulszowych i kości łonowej, przy rozluźnionych dużych mięśniach pośladkowych. Napięcie mięśni pośladkowych powoduje unoszenie kości kulszowych, co uniemożliwia głęboki dosiad. Możesz to sprawdzić na stołku, napinając i rozluźniając mięśnie.

W dosiadzie ujeżdżeniowym jeździec pozostaje cały czas w siodle, jego biodra podążają za ruchem. Grecki wódz Ksenofont stwierdził, że dosiad nie ma nic wspólnego z siedzeniem na krześle, przypomina bardziej stanie prosto w lekkim rozkroku na ugiętych nogach.

W półsiadzie jeździec wstaje w strzemionach i pochyla górną część ciała. Półsiad obejmuje całą gamę pozycji, w zależności od sytuacji, od lekkiego pochylenia, aż do maksymalnego wychylenia nad przeszkodą. Jeździec opiera na strzemieniu stopę w jej najszerszym miejscu, amortyzuje ruch konia w stawach: biodrowym, kolanowym, skokowym. Ciężar ciała równomiernie rozłożony na obu stopach. Pomoce działają niezależnie od siebie: nogi – z tyłu w przód, dosiad podąża za ruchem konia, palce na wodzach otwierają się lub zaciskają, kiedy chcemy „zamknąć” ruch do przodu. O tym za chwilę.

Użycie pomocy to rodzaj kodu między jeźdźcem a koniem. Jednym z podstawowych elementów tego kodu jest efekt przerywany – ucisk, przerwa, ucisk, przerwa. Akcja nóg zaczyna się od biodra, otwarte udo pozwala łydce na wywieranie nacisku z tyłu w przód. Przy dobrym wykonaniu pięta opada w dół. Powtarzalność tego działania sprawia, że koń wykonuje polecenie z coraz większą precyzją.

Zrozumienie poleceń może być zaburzone niekontrolowanymi ruchami nóg. Zamiast uderzać bez przerwy piętami o boki konia, lepiej jest użyć palcata. W chodach wstępujących jeździec wypycha konia biodrami i działaniem łydki od tyłu w przód. Góra ciała stabilna; ręka (palce) wywierają presję na wodze, aby koń mógł je poczuć, wodze muszą być napięte.

W przejściach zstępujących jeździec napina górną część ciała, odchyla się nieznacznie w ramionach i wsiada w siodło; robi się ciężki. Palce zamykają się na wodzach, w żadnym wypadku łokieć nie może się cofnąć, bo wtedy koń uniesie głowę, aby się bronić. Koń powinien być traktowany jako partner, a nie przeciwnik, któremu trzeba narzucić dominację siłą. Często powtarzając ćwiczenia, osiągniesz skuteczność i czystość wykonania. Im częściej jeździsz, tym lepsze rezultaty uzyskasz. Zobacz też wpis Magia https://kasianafali.wordpress.com/2020/08/23/magia/

Opublikowane przez Kasia z rancho

Katarzyna Godefroy — instruktor jeździectwa, prowadzi pensjonat dla koni, żona sympatycznego Francuza i mama trzech wspaniałych córek. W wolnym czasie czyta oraz z zapałem wyrywa chwasty w ogródku. Propagatorka idei wirtualnych adopcji.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: